Kilpailuohjeet

Nappaako kala? 

Keksi idis freshiin kalakonseptiin

Seafood Innovations 2024 on suunnittelukilpailu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoille. Etsimme nuoria puhuttelevaa markkinointikampanjaa, jonka tavoitteena on edistää kalan syömistä. Kalan käytön lisäämisellä on myönteisiä vaikutuksia niin terveyteen kuin ympäristöön Ideoi siis kampanja, joka auttaa kalaa uimaan yhä useammin nuorten lautasille.  
 
Arviointiraati valitsee kampanjoista voittajan, joka saa palkinnoksi 20 000 euroa suunnittelemansa markkinointikampanjan toteuttamiseen. Palkintosummalla toteutetaan suunniteltu kampanja toukokuussa 2025. Kampanjan toteuttamisessa voi tarvittaessa käyttää apuna Pro Kala ry:n ja sen yhteistyökumppaneiden ammattilaisia. Voittaja julkistetaan maaliskuussa 2025. Kilpailu on osa Kotimaisen kalan edistämisohjelman toteutusta ja sen koordinoinnista Pro Kala ry. Kilpailu toteutetaan Suomen maa- ja metsätalousministeriön myöntämällä rahoituksella. 

Näin osallistut kilpailuun

Ideoi oivaltava ja innovatiivinen markkinointikampanja, jossa on luova toteutus ja kirkkaat tavoitteet. Kampanja tulee olla mahdollista toteuttaa 20 000 euron budjetilla. Voit suunnitella kampanjan yksin tai yhdessä opiskelukavereidesi kanssa. Ilmoittaudu mukaan täyttämällä kilpailulomake, joka löytyy täältä. Kilpailuaika päättyy 31.1.2025.

Voit ladata kilpailuohjeet tästä.

Reunaehdot ja arviointikriteerit

Kilpailu on tarkoitettu ensisijaisesti markkinointi- ja viestintäalan opiskelijoille. Suunniteltavan markkinointikampanjan kohderyhmänä ovat nuoret. Kilpailun tavoitteena on saada nuoret valitsemaan kalaa nykyistä useammin lautaselleen. Suunnittelussa on mahdollista käyttää markkinoinnin monia eri keinoja. Markkinointikampanja tulee esittää sekä sanallisesti että visuaalisesti. 

Kilpailuun ilmoitetut markkinointikampanjat arvioidaan seuraavien kriteerien pohjalta: 

  1. Vakuuttavuus 
    • Innostaako markkinointikampanja nuoria ostamaan, kokeilemaan, kertomaan tai jakamaan kokemuksiaan? 
    • Voiko kampanja johtaa käyttäytymisen muutokseen? 
  2. Toteutus ja kampanjan huomioarvo 
    • Herättääkö toteutus huomiota ja erottuuko se joukosta? 
    • Onko se visuaalisesti yllättävä ja nousee muiden töiden yläpuolelle? 
    • Onko kampanja innovatiivinen ja oivaltava? 
  3. Yhdenmukaisuus 
    • Onko kampanjan ytimessä yksinkertainen ja ymmärrettävä viesti? 
    • Onko viesti relevantti kohderyhmälle? 
  4. Toteuttamiskelpoisuus 
    • Onko toteutus briiffin mukainen? 
    • Pysyykö kampanja markkinoitavassa teemassa? 
    • Pystyykö kampanjan toteuttamaan annetulla budjetilla? 

Kilpailun eteneminen

Kilpailu on alkanut ja siihen voi osallistua 31.1.2025 klo 16 mennessä. Järjestäjän asettama arviointiraati arvioi kilpailutyöt ja valitsee niistä kolme (3) parasta shortlistalle. Shortlist julkistetaan 14.2.2025 www.seafoodinnovations.fi -sivustolla. Shortlistille päässeet esittävät kilpailutyönsä raadille helmikuussa. Raati valitsee finalistien joukosta voittajakampanjan, se julkistetaan maaliskuussa 2025 ja toteutetaan toukokuussa 2025. 

Kilpailijoiden on mahdollista kysyä vinkkejä ja taustatietoja asiantuntijoilta ennen kilpailutyön jättämistä. Kysymyksiin vastataan webinaareissa, joissa ovat mukana Turun yliopiston työelämäprofessori, markkinointi- ja media-alan huippuosaaja Alex Nieminen, K-Citymarket Salon kauppias Eemeli Aaltonen, ravintola Smörin keittiömestari Aleksi Lukka ja Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen. 

Webinaarit järjestetään tiistaina 12.11., 10.12. ja 7.1. klo 14-15.30 ja osallistumislinkit lähetetään etukäteen sähköpostilla webinaareihin ilmoittautuneille. 

Kysymykset asiantuntijoille pyydetään lähettämään etukäteen tällä lomakkeella viimeistään kolme päivää ennen webinaaria. 

Kilpailun taustatiedot 

Kilpailijoiden on hyvä tutustua etukäteen annettuihin taustamateriaaleihin. Niissä kerrotaan infoa muun muassa nuorten kalan käytöstä, kalasta ravitsemuksessa, kalan ympäristövaikutuksista ja mediavalintojen mahdollisuuksista. 

Muistilista kilpailuun osallistujalle

  • Kokoa tiimi ja ideoi miten kala ui nykyistä useammin myös nuorten lautasille – lähde mukaan kilpailuun 
  • Osallistu webinaareihin, joissa saat vastaukset mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Webinaarit pidetään 12.11., 10.12. ja 7.1. Muista lähettää kysymyksesi etukäteen viimeistään kolme päivää ennen webinaarin alkamista! 
  • Osallistumisaika kilpailuun päättyy 31.1.2025 klo 16.00. Tämän jälkeen kilpailun arviointiraati arvioi kilpailutyöt ja valitsee kolme (3) parasta markkinointikampanjaa shortlistalle. 
  • Ilmoitamme shortlistalle valittujen kampanjoiden edustajille henkilökohtaisesti valinnasta viimeistään 12.2.2025 
  • Shortlist julkaistaan www.seafoodinnovations.fi -sivulla 14.2.2025 
  • Mikäli pääset kolmen parhaan shortlistalle, valmistaudu esittelemään markkinointikampanjasi teamsilla arviointiraadille 4.3.2025 klo 14-15 välillä. Jokaiselle varataan aikaa esittelyyn 15 minuuttia. 
  • Kilpailun järjestäjällä on oikeus julkaista shortlistalle valitut innovaatiot kilpailun verkkosivulla ja muissa viestintäkanavissa siinä laajuudessa, jossa kilpailuun osallistuja on kuvannut ne lähettämässään kisahakemuksessa. 
  • Mikäli osallistuja haluaa rajata julkaisuoikeutta, se tulee ilmoittaa osallistumislomakkeessa tähän tarkoitukseen osoitetussa viestikentässä. 
  • Voittaja julkistetaan maaliskuussa 2025. Voittaja saapuu paikalle henkilökohtaisesti vastaanottamaan palkinnon. 
  • Voittajat toteuttavat markkinointikampanjan suunnitelmiensa mukaisesti toukokuussa 2025. Kampanja toteutetaan yhteistyössä Pro Kala ry:n ja sen yhteistyökumppaneiden kanssa. 

Lisätietoja kilpailusta

Katriina Partanen
Toiminnanjohtaja
Pro Kala ry
0400 827 277
katriina.partanen@prokala.fi